Snö och julkänslor i Québec City

Allmänt / Permalink / 0
Igår kväll kom vi tillbaka till Kingston efter en väldigt härlig (men kall) helg i Québec City med omnejd. Jag körde en av bilarna och totalt under helgen avverkade vi ungefär 110 mil. Helgen överskuggades såklart av de fruktansvära händelserna i Paris, och med tre franska vänner i gänget blir det ännu mer påtagligt. Ingen av dem kommer från Paris eller har familj där, och när de fått tag i sina nära och kära där hemma så kändes det lite bättre för oss alla.

Vi lämnade Kingston vid 8.30 och efter några timmars körning i ösregn och ett kaffestopp tog vi lunchpaus i metropolen Drummondville med ungefär 16 mil kvar till Québec City. Det var lite trixigt att hitta något vettigt lunchställe, men efter att ha promenerat en stund hamnade vi på ett ställe med den här menyn, vilket fick mig att tvivla på lunchutbudet i stan... Foton på maten brukar aldrig vara en bra idé. Men mat fick vi och efter en timme körde vi vidare.

Medan vi väntade in de resterande 3 i den andra bilen som lämnade Kingston lite senare, så promenerade vi runt i Québec efter att ha lämnat våra grejer på vårt hostel.

Vi hittade juligaste butiken som för övrigt är öppen året runt och bara säljer juldekorationer. Undrar hur det känns att gå förbi det här i juli?

Mina passagerare! Viivi, Chloé, Elina och Sophie.

Efter en dryg timmes promenad i gamla stan mötte vi upp de andra på en mysig bar där vi tog en öl innan vi gick och åt middag på en italiensk restaurang bredvid.

Sofie och Elina med sina pizzor. När vi frågade hur stor skillnad det var på en 9 och en 12 inch-pizza fick vi svaret att 12 inch är för "two men to share". Det var tur att jag och Sofie ifrågasatte det svaret när vi såg Elinas 9 inch-pizza!

Tågstationen.

Vi var alla lite sega efter den långa bilresan, så efter middagen promenerade vi tillbaka till vårt hostel för att fixa i ordning våra sängar. Vi bodde i ett 12 bäddsrum, så förutom oss 8 så sov det 4 andra killar i samma rum. Det funkade bra och det var skönt att vi var i majoritet. Med tanke på hur billigt det var för två nätter, plus läget och att frukost ingick så var det värt det!

I lördags upptäckte vi Québec City till fots, så vi promenerade utomhus ända tills det blev mörkt vid 16.30. Det var kyligt, bara några plusgrader och iskall vind, så utöver vår lunchpaus inomhus tog vi ett kaffestopp på förmiddagen och ett på eftermiddagen för att värma oss. Det var verkligen en mysig stad, men liten. Den känns europeisk med tanke på alla gamla byggnader att alla pratar franska. Överallt fanns det små gränder med kullersten och den gamla delen är omgiven av en mur, vilket gjorde att det påminde lite om Visby. Gamla stan finns med på UNESCOs världsarvslista och det kan man verkligen förstå varför!

Saint Lawrence-floden. Staden ligger på höjden så det var fin utsikt över floden.

Den pampiga, slottliknande byggnaden i bakgrunden är Fairmont Le Chateau Frontenac, ett hotell som sägs vara ett av världens mest fotograferade, vilket man ju också kan förstå när man ser det! För övrigt så var det här Churchill och Roosevelt hade konferens och planerade D-day 1943.

Pampigt!

Parlamentsbyggnaden.

Den allra minsta gatan i Québec City. Det var verkligen maxad julstämning i hela stan och när vi promenerade runt kändes det som att det bara är typ två veckor kvar till jul.

På eftermiddagen gick vi in i en kombinerad butik/museum/fabrik med choklad! Det var väldigt litet därinne så vi stannade inte så länge, men vi hann köpa med oss varsin liten grej därifrån. Det var svårt att motstå...

När det blev mörkt gick vi till ett café för varm choklad och fika, där vi i princip stannade tills det blev middagsdags eftersom vi inte kände för att gå tillbaka till vårt hostel emellan. Vi gick till en irländsk pub/restaurang som fick tummen upp av oss alla.

Sofie och Cholé!

Sophie och jag!

Emma och Viivi!

Elina och Armelle!

Vi drack sangria!

Kvällen avslutade vi med den första av Hungergames-filmerna i vårt rum på hostelet. En av killarna som bodde i samma rum som oss hakade på vår myskväll och det kändes som ett perfekt avslut på en dag som spenderats mestadels utomhus. När vi en efter en dessutom somnade framför filmen kändes det verkligen som rätt beslut att avsluta kvällen tidigt!

Igår morse bestämde vi oss för att lämna Québec City efter frukosten eftersom vi kände att vi sett det mesta under lördagen. Vi tog bilarna och åkte en halvtimme norrut till en nationalpark, Parc National du Jacques Cartier. Där fanns det till och med lite snö, vilket adderade det lilla extra till helgen som redan gett oss julkänslor! Det fanns olika rundor att hajka, så vi valde en 4 kilometers runda i skogen eftersom helgens packning inte innehöll kläder för något mer avancerat.

Bästa bytisgänget!

Det kändes som att vara i de svenska fjällen, naturen är verkligen lik. Efter vår promenad i parken körde vi tillbaka mot Québec City för att äta lunch (på ännu ett konstigt ställe som vi hittade längs med vägen) och för att kolla på ett vattenfall innan vi satte oss i bilarna för att köra tillbaka till Kingston.

Tror det är dumt att ha sett Niagarafallen innan detta, det blir liksom svårt att inte jämföra och det går ju inte. Vi tog i alla fall en tur på bron och tog lite obligatoriska foton.

Tack till gänget för en väldigt härlig och händelserik helg i Québec! Är så glad att jag får uppleva mitt utbyte med dessa tjejerna.

Nu är det måndagkväll här och jag ska snart gå och lägga mig. Idag har jag, utöver min lektion i International Economic Law spenderat dagen i biblioteket. Det märks att det börjar närma sig slutet av terminen för det är mycket som ska göras inom de närmsta veckorna. Men inte heller denna veckan kommer spenderas helt i Kingston. På onsdag eftermiddag åker jag och Sofie till Ottawa och stannar till fredag morgon. Anledningen är att svenska ambassaden har bjudit in studenter som är på utbyte i Kanada (Montréal, Ottawa och Kingston) nu och kanadensiska studenter som varit i Sverige på utbyte till en middag på torsdag kväll. Det ska bli jättekul och efter mycket meck (Sofie fick flytta en tenta och jag en presentation) så hoppas vi att det kommer vara värt besväret. Några av de andra svenska bytisarna här kommer på torsdagen så vi kommer vara ett litet gäng härifrån. Eftersom varken jag eller Sofie varit i Ottawa tidigare, så passar vi på att stanna lite extra för att upptäcka staden när vi ändå är där. Lovar grundlig rapport i slutet av veckan!