Sightseeing och middag på Svenska Ambassaden i Ottawa

Allmänt / Permalink / 1
I onsdags eftermiddag efter våra lektioner tog som sagt jag och Sofie tåget till Ottawa. Tåg är inte vad folk väljer i första hand här eftersom Kanada, precis som USA, är byggt för biltrafik. Det finns inte så många avgångar att välja på, det är dyrt och tar lika lång tid som att åka buss. Men mellan Kingston och Ottawa finns det inga bra bussförbindelser, så vi fick ta tåget den här gången. Man ska tydligen räkna med förseningar och inställda tåg, men vi klarade oss bra och vår två timmars tågresa var en rätt trevlig upplevelse. När vi hittat vårt Bed & Breakfast och lämnat våra grejer, gick vi och mötte upp Anna från min klass i Lund som är på utbyte i Ottawa. Hon tog med oss till Warehouse, en bar/restaurang där all mat kostar 5 dollar. Vi åt goda burgare och snackade ikapp eftersom vi inte setts sedan i juni. En väldigt trevlig kväll!

Vårt underbara rum på Century House Bed & Breakfast. Här sov vi som prinsessor! Huset hade bara 4 rum och ägaren skötte både frukost, städning och receptionen själv. Det kändes som att bo hemma hos honom själv!

På torsdagen startade vi dagen med frukost nere i vardagsrummet. Inte helt fel start på dagen!

Sedan stod en guidad tur i Parlamentet på schemat. Varje dag delas ett antal gratisbiljetter ut till allmänheten, så vid 10 var vi på plats och då fanns det gott om biljetter kvar eftersom det inte direkt är högsäsong för turister en regnig torsdag i november.

Parlamentsbyggnaden. Klocktornet kallas för Peace Tower och är Ottawas högsta torn, dit man kan åka upp.

Ingången till House of Commons

Biblioteket.

Efter en halvtimmes guidad tur inne i Parlamentet åkte vi upp i Peace Tower för att se utsikten över ett grått och regnigt Ottawa.

Gränsen mellan Ontario och Québec går mitt i Rideau River, så till höger på bilden ligger Gatineau, som är den delen av Ottawa som ligger i Québec.

Baksidan av Parlamentet, med byggställningar.

Det regnade i princip hela torsdagen, vilket gjorde att vin inte var så sugna på att strosa runt på stan. Tur då att Ottawa har massor med museum! Vi valde att gå till National Gallery of Canada, där det finns mycket modern konst. Det var hur stort som helst, så vi hann inte alls med alla delar under den dryga timmen vi spenderade där. Men det var alldeles lagom!

Häftig byggnad!

Tillfällig utställning med Monet. Både jag och Sofie är uppvuxna med filmen om Linnea i målarens trädgård, så vi kände att detta var en utställning för oss.

Notre-Dame.

Till lunch mötte vi upp Rikard och Alexandra, som också skulle på middagen på kvällen. Efter att ha strosat runt på stan lite eftter lunch gick jag och Sofie hem till vårt rum en stund för att göra oss i ordning för kvällen. Ambassadens residens ligger ungefär tio minuter med buss utanför centrala Ottawa, med fin utsikt över Rideau River. När vi kom fram möttes vi av ambassadören Per Sjögren som hälsade och tog i hand med alla innanför dörren. Han verkade väldigt trevlig och genuin, även om vi inte pratade med honom så mycket. Totalt var vi cirka 70 studenter, svenska och kanadensiska, på eventet. Vi bjöds på god buffémat och vin och överallt smög sig cateringpersonal runt och fyllde på våra glas. Det var mer som ett mingel och tanken var att vi svenska studenter skulle utbyta erfarenheter med de kanadensiska studenterna som antingen varit eller ska på utbyte i Sverige. Det fick vi verkligen chansen att göra och det var kul att träffa så många som är taggade på att åka på utbyte till Sverige! Det var en väldigt trevlig kväll och jag är glad att vi åkte dit.

Maten fick tio av tio!

Jag var tvungen att smygfota Kosta Boda-inredningen som fanns lite överallt. Vi slog vad om att en del av möblerna säkert var från IKEA. Det är ju ett väldigt bra sätt att marknadsföra svenska prylar!

Brownies och clementiner till efterrätt.

Obligatorisk bild framför porträttet av Kungen & Silvia.

Vid 21-tiden var det dags att runda av och då tog vi bussen tillbaka till stan. Vi gick till Warehouse (samma bar som kvällen innan), där vi mötte upp några av kanadensarna som var med på eventet. De var i Lund på utbyte förra terminen och en av tjejerna är Sofies exchange buddy.

De introducerade oss för shotski, som är precis vad det ser ut som, en shot från en skida som man måste ta tillsammans med två andra. Det är tydligen något väldigt kanadenskiskt och något vi, enligt dem, inte kunde missa innan vi åker hem.

Vid 23-tiden var vi tillbaka på vårt rum och fick ännu en god natts sömn i drömsängen. På fredagen blev det tidig uppstigning för att ta tåget tillbaka till Kingston klockan 7.30. Vi åkte tidigt för att hinna tillbaka till våra lektioner, eftersom vi missade dem förra fredagen när vi åkte till Québec City. Men vi kände att en heldag i Ottawa räckte så det gjorde ingenting. Det var kul att se huvudstaden Ottawa, men den är ingen ny favorit. Den känns ganska liten och mycket kretsar kring Parlamentet och annat administrativt som hör en huvudstad till, och alla museum då. Stan kändes inte så vacker, vilket i och för sig det tråkiga vädret kanske bidrog till. Jag gillar Montréal och Toronto mycket bättre! Nu ska jag sova efter att ha haft en härlig helg i Kingston, uppdatering om den kommer i morgon.

Puss & godnatt!

#1 - - Anonym:

Usually I don't read article on blogs, but I wish to say that this write-up very compelled me to try and do
it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very great article.