Tentatisdag

Allmänt / Permalink / 0
I morse hade jag tenta i International Law och kunde därmed bocka av ännu en exam på listan, nu är det bara två grejer kvar innan lång ledighet väntar och jag inte börjar skolan igen förrän den 18 januari - ska bli så himla skönt med först 9 dagar i Miami och sedan tre veckors ledighet hemma! Tentan var inte svår och den utgör bara 25 % av betyget i kursen. Här har Faculty of Law också open book exams vilket innebär att vi får ha med oss allt material som böcker och anteckningar till tentorna. Det är jag ju van vid, men hemma löser vi för det mesta ett case där vi ska applicera lagar och praxis. På tentan idag skulle vi först förklara 5 principer och sedan skriva en kort essay där vi fick välja ett av tre föreslagna ämnen att skriva om. Det är ju lätt att förklara principerna när man har tillgång till allt material, så det var verkligen ingenting att oroa sig över. Dessutom får alla utbytesstudenter på Queen's som inte har engelska som modersmål förlängd skrivtid med tio minuter per timme, så vi fick en halvtimmes extratid och dessutom skriva på dator i en egen sal. Nu har jag min uppsats i International Criminal Law att göra klart och plugga inför sista tentan som är i International Economic Law på fredag kl 14, vilket också känns som den svåraste tentan, men det löser sig!
 
Efter tentan gick Marieke, Emma, Anna, Jan och jag och åt sushi-lunch för att fira att tentan var gjord och också för att passa på att umgås innan alla åker hem. På eftermiddagen pluggade jag lite till och kvällen spenderades hemma hos Sofie med henne och Elina. Jag vill bara hänga med alla ordentligt nu innan vi skiljs åt och jag kan inte riktigt fatta att utbytesterminen tar slut på lördag. Det är verkligen dubbla känslor! Jag har haft en fantastisk upplevelse här och uppnått det jag ville: träffa härliga vänner, resa mycket och förbättra min engelska. Samtidigt känner jag att det är dags att åka hem och känner mig ganska färdig med Kingston eftersom det är en så pass liten stad att det känns som jag hunnit med att uppleva den tillräckligt. Det lockar faktiskt inte att stanna här ett helt år, då hade jag velat vara i en större stad för jag hade gärna stannat längre i Kanada, som verkligen är ett fantastiskt land! Dessutom kommer jag ju såklart sakna alla vänner jag lärt känna här och blivit van att träffa varje dag, men det är inget som hindrar oss från att träffas igen eftersom de flesta faktiskt är från Europa. 
 
 
Att gå på Queen's Law hade inte vart samma upplevelse utan detta superhärliga gänget!
 
Puss & godnatt!
Till top