19 dagar kvar i Kingston!

Allmänt / Permalink / 0
När ni läser detta har det hunnit bli den 1e december, vilket innebär 19 dagar kvar i Kingtson för min del. Det känns rätt galet! Jag försöker verkligen ta vara på sista tiden här genom att umgås extra mycket med alla vänner som jag inte vet om eller när jag kommer träffa igen. Idag har jag skrivit klart min uppsats i International Trade Litigation vilket innebär ett stressmoment mindre. Den här veckan är som sagt den sista med lektioner, så den mesta tiden kommer ägnas åt repetition och tentagenomgång.
 
19 dagar kvar i Kingston innebär också 19 dagar kvar till Miami, vilket ska bli underbart! Jag flyger från Toronto och möter upp Mickaela där, som kommer den 17e. Sedan får vi sällskap av Anna som kommer från Ottawa den 22e eftersom hon hade några senare tentor. Vi har hyrt en lägenhet på Miami Beach och vi kommer spendera mesta tiden i Miami, men vi har även planerat in lite roadtrips, bl.a. till Orlando för att gå på någon av alla parker, och Key West där vi kanske gör någon övernattning. Oavsett vad vi gör så kommer det bli ett perfekt avslut på min utbytestermin! Det enda som känns konstigt är att inte fira jul med familjen, detta blir första gången hemifrån. Men det kommer fler jular hemma och 10 dagar i Miami kändes lite för bra för att tacka nej till när Mickaela och Anna frågade om jag var sugen på att följa med dem. Vi får helt enkelt hitta på något extra härligt på julafton om vi får hemlängtan!
 
Hur underbart?!
 
 
Lite kort om helgen också! Den har inneburit en väldigt bra avvägning mellan plugg och roligheter. I fredags hade vi som sagt gemensam middag och filmkväll hos Emma, Armelle och Sophie. I lördags tog jag och Chloé en sväng på stan (vilket innebär en runda på max en timme, sedan är man klar), där vi kollade in lite Black Friday-rea. På kvällen var det dags för social activity med International Economic Law, där vi alltså var hembjudna till Professor Lamp och hans fru, som också undervisar på Queen's Faculty of Law. Båda hade bjudit in elever från sina respektive kurser så vi var kanske 35-40 personer där sammanlagt. De bjöd på generösa mängder både mat och alkohol och vi minglade där i några timmar, innan jag och Marieke gick hem till Anna (en av de holländska tjejerna jag pluggar med) och hennes housemates som hade födelsedagsfest.
 
Det här med att bli hembjuden till sin professor är ju något som aldrig skulle hända i Lund och därför en kul upplevelse. Klasserna här är så mycket mindre, vilket gör att professorn får en helt annan relation till eleverna och det känns inte alls lika anonymt som hemma eftersom de flesta också försöker lära sig allas namn. För mig känns det mer likt gymnasiet än universitetet. Men det känns lite konstigt att höra många i klassen slänga ur sig "Can I get you a beer professor Lamp?" eller "You have such a lovely house!" utan att tänka att det smöras litegrann. Med tanke på att kurserna inte är avslutade än och en del av betyget baseras på hur mycket vi deltar i diskussionerna i klassen, så är det himla lätt att undra om de har en baktanke eller bara vill vara trevliga. Förmodligen det sistnämnda, och det är nog för att det är så ovanligt hemma som jag tycker att de är lite väl inställsamma. Det var hursomhelst en väldigt trevlig kväll och jag är glad att vi gick dit, både för maten men också för att det känns som att en utbytestermin är till för att testa saker som inte skulle hända hemma. Men det kommer trots allt alltid vara konstigt att se sin professor spela ölspel med sina elever. 
  
I söndags åt jag brunch med Chloé, Monika, Emma och Armelle på Pan Chancho, som har fått högst betyg på Tripadvisor i kategorin brunchställen i Kingston och ett ställe som vi velat gå till länge. Det är ganska litet och alltid mycket folk, så man måste boka bord för att vara säker på att få plats, särskilt på helgerna. Vi blev verkligen inte besvikna! Dock började söndagen med en liten kris i huset. Vår badrumsdörr hade nämligen lyckats gå i baklås på något sätt så vi kunde helt enkelt inte komma in i badrummet. Jag och Chloé fick därför (superkissnödiga!) sätta oss på bussen bort till Sophie, Armelle och Emma och våldgästa för att kunna gå på toa. Det gjorde ju inte så mycket egentligen eftersom de också skulle med på brunchen, och när vi kom hem hade vår hyresvärd varit där och löst problemet. Resten av söndagen ägnades åt plugg och träning.
 
Färdig skridskobana vid City Hall, nu väntar Kingston bara på snön. Jag hoppas verkligen det hinner komma lite innan jag åker härifrån!
 
 
Pan Chancho Café and Bakery
 
 
Gulliga fransyskor!
 
 
 
Söndagseftermiddagens utsikt!
 
 
 
Nu ska jag plugga lite till innan jag lämnar biblioteket för idag.
 
Puss & kram!
 
Till top